Folie ochronne na samochód to skuteczna metoda ochrony lakieru przed uszkodzeniami mechanicznymi, warunkami atmosferycznymi i środkami chemicznymi. Sprawdź, jakie są wady i zalety folii ochronnych i czy rzeczywiście warto je stosować.
Folie ochronne na samochód — jak to działa?
Folie ochronne na lakier (tzw. folie PPF) wykonane są z przezroczystego poliuretanu o grubości 150-300 mikronów (zaś powłoka lakiernicza 80-130 mikronów). Nałożone na lakier zapewniają więc trwałą warstwę ochronną, ale są też na tyle cienkie, że nie zmieniają oryginalnego koloru pojazdu.
Ważnym parametrem folii ochronnych na samochód jest ich elastyczność. Poliuretan doskonale amortyzuje uderzenia drobnych cząsteczek — np. ziaren piasku. To właśnie takie niewielkie drobiny są odpowiedzialne za większość mikrouszkodzeń oraz stopniowe pogarszanie się stanu i wyglądu powłok lakierniczych.
Zalety oklejania aut folią ochronną
Folie ochronne na samochód mają wiele zalet. Przede wszystkim chronią lakier przed uszkodzeniami w wyniku normalnego użytkowania. Nie pomogą oczywiście przy kolizji czy celowym rysowaniu lakieru przez wandali. Doskonale sprawdzą się jednak przy normalnej jeździe, kiedy auto narażone jest na uderzenia ziarenek piasku czy drobnych kamyków.
Folie ochronne na samochód to jednak nie tylko wytrzymałość mechaniczna. Powłoka z poliuretanu jest też odporna na warunki zewnętrzne — opady, zmiany temperatur i promieniowanie UV oraz działanie soli drogowej.
Folie ochronne to także możliwość zabezpieczenia reflektorów, zderzaków, a nawet elementów wyposażenia wnętrza, w tym ekranów dotykowych. Z folii korzystają zresztą nie tylko właściciele aut. Okleja się nimi także inne pojazdy — np. motory i łodzie.
Ważną zaletą folii ochronnych na samochód jest ich samoregeneracja. Niewielkie ubytki, np. drobne zadrapania, same się zasklepiają i wypełniają pod wpływem wysokiej temperatury. Nie trzeba tu przeprowadzać specjalnych zabiegów regeneracyjnych. Wystarczy postawić auto na słońcu lub umyć je ciepłą wodą, by folia ochronna odzyskała idealny wygląd.
Na jakie elementy auta aplikuje się folie ochronne?
Folie ochronne aplikuje się na różne części auta. Najpopularniejsze jest tzw. “bikini”, czyli oklejanie przedniej części pojazdu — frontu maski z lampami i przednim zderzakiem, lusterkami i przednią częścią błotników. To właśnie front pojazdu jest najbardziej narażony na uszkodzenia lakieru. Szczególnie przy większych prędkościach w auto uderza piasek, kamyczki, owady i inne drobne rzeczy, które powodują niewielkie, ale kumulujące się z czasem uszkodzenia.
Folie ochronne można też aplikować na cały przód samochodu, w pełni pokrywając maskę, zderzak, lusterka i błotniki. To rozwiązanie bardziej estetyczne od “bikini”, ponieważ nie widać w tym przypadku krawędzi folii.
Auto można też okleić folią ochronną w całości. Pokryte zostają zderzaki, reflektory, maska, błotniki, lusterka, słupki, progi, drzwi, tylna klapa i dach. To daje pełną ochronę lakieru z każdej strony, zapewnia najlepsze efekty wizualne i pozwala utrzymać idealny wygląd auta przez długi czas.
Cena usługi:
od 1500 zł
Czas wykonania:
od 1 do 7 dni
Gwarancja:
10 lat
Zalety
folii ochronnych
- efekt samoregeneracji
- świetny połysk
- znakomita hydrofobowość
- 10 lat gwarancji
- trudna do dostrzeżenia pod gołym okiem
- ochrona przed piaskowaniem, odpryskami oraz zarysowaniami
- odporność na czynniki zewnętrzne (np. sól drogowa)